Buyology – Anmeldelse

Buyology er ikke kun gavnligt fagligt, men også personligt! I vores rationelle verden, tager vi stadig meget irrationelle beslutninger, som vi slet ikke er klar over…

Buyology er skrevet af branding eksperten Martin Lindstrøm, og bogen handler om hvordan vi som forbruger lader os styrer af marketing folk, også selv når vi mener vi ikke gør det. Neuromarketing – neuroscience har været fremgangsmåden for at svare på hypoteserne, altså har det ikke været almindelig spørgeskemaer eller interview hvor folk (bevidst eller ubevidst) kan lyve, men derimod hvor man direkte spørger hjernen hvad den syntes, og hvordan reklamer, budskaber, frygt mm. påvirker os.

Det er brugbart for alle

Det har været interessant at høre hvordan vi bliver påvirket generelt af det som er omkring os, og hvordan simple biologi kan hjælpe os til at forstå, hvordan man kan indlærer en adfærd omkring et brand. Han fortæller både hvad mirror neurons er, og hvordan somatix marker er noget af det stærkeste vi kan skabe i folks bevidsthed, når vi snakker om branding (fordi det er en overlevelses mekanisme vi har). Det er nørdet på mange måder, men samtidig forklares det også så det er til at forstå selvom man ikke er læge eller branding interesseret, og er brugtbart for alle forbrugere.

Religion og brands

I bogen får han også testet noget som i mange lande kan være helt etisk forkert, nemlig at sammenligne brands og religion. At hører om vores reaktion oppe i hjernen for to så forskellige emner som brand og religion, er vildt interessant og på nogle områder skræmmende. Når man tænker på hvor meget religion og brands påvirker og styrer vores hverdag, kan det være ret skræmmende at så meget psykologisk magt er lagt ved få mennesker. Det har altid været gældende og det påvirke os primært underbevidst, og derfor er det også vigtigt vi forstår dette. Jeg er selv rigtig glad for branding og syntes det er utrolig spændende, men når jeg har læst denne bog, begynder jeg at forstå hvor meget magt de brands og religioner har (også selvom vi i vores bevidsthed ikke syntes de har det), får det mig da til at tænke lidt på Onkel Ben fra Spiderman; “with great power comes great responsibility”.

Den bør klart læses

Jeg har virkelig nydt at læse denne bog, og selvom begreber som “smash your brand” bestemt ikke har været nyt for mig, har det været interessant at hører hvordan en ekspert i felten har valgt at bruge det. Mængden af research der er lagt for at skabe indholdet for denne bog er helt utrolig! Det har taget flere år, en stor mængde eksperter, frygtelig mange penge, og en masse frivillige, for at skrive indholdet til denne bog. Det er min klare vurdering at alle kunne gavne af at læse denne bog, fordi det på mange måder også giver en bevidsthed om os selv, og hvordan vi reagere på det som vi bliver præsenteret for i hverdagen. Det kræver man kan godt engelsk, men ellers er det en nem overkommelig bog, som får en lang togtur til at gå rigtig hurtigt. Der er klart en grund til det er en bestseller, for den er godt nok spændende og relevant.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *