Så snart du trykker “slå op”, begynder Facebooks algoritme at afgøre, hvor godt dit opslag er. Algoritmen ved ikke, om billedet eller teksten er god, så derfor tester den. Den sender dit opslag ud til nogle få (gennem deres startside), som allerede har vist interesse for din side. Når de bladre gennem deres startside, bliver de præsenteret for dit opslag. På baggrund af deres reaktion, vurdere algoritmen hvor godt dit opslag er, og om den skal sende det ud til flere.
De handlinger som tyder på at opslaget er godt:
- De trykker like
- De kommentere
- De deler
- De klikker “se mere”
- De åbner billedet
- De ser mere end de første 10 sekunder af din video
- De stopper og kikker på det i længere tid
“Ved Facebook godt hvis jeg bare kikker, men ikke trykker?” – ja
Facebook algoritmen interessere sig også for, hvad der er værd lige at stoppe op og kikke på. Der er trods alt forskel på alt det vi bare scroller hen over, og det som vi vælger at stoppe op ved, og kikke igennem.
Så hvis folk gør en af de overstående handlinger, så vil dine visninger vokse. Direkte reaktioner vægter højere end når man bare stopper og kikker på det, og derfor får det højere eksponering hvis folk lave en aktiv reaktion.
MEN! Det vil også sige, at hvis de som bliver præsenteret for dit opslag, bare scroller hen over det uden tøven… bad news, så er dit opslag ikke værd at dele ud. Facebook algoritmen vælger kun at sprede godt indhold, og det baseres på folks adfærd. Koldt og kynisk – det er bare en maskine (som studere menneske adfærd!)
Hvorfor viser Facebook det ikke bare til alle der har like’et min side?!
Selvom folk har like’et din side, er det ikke sikkert de er mere interesseret i dine opslag i forhold til hvad de ellers bliver tilbudt.
Når folk klikker på “startside”, så bliver de præsenteret for de opslag, som Facebook tror de bedst vil kunne lide. Der er flere tusinde nye opslag de kunne blive præsenteret for, men folk har ikke tiden og lysten til at kikke alt igennem. Derfor får de præsenteret det bedste først, ud fra deres adfærd og interesse.
Tænk på at en person får opslag fra
- Sine 400 venner, hvoraf 50 har delt billeder idag
- De 50 forskellige facebook sider (udover din), som personen har liket
- De 50 forskellige grupper – heriblandt salgs-grupper, hvor der er stor aktivitet hver dag
- Deres venners- venners opslag – fordi nogen lige er blevet gift, og derfor går det nærmest viralt for alle der har en kontaktflade til de nygifte.
- De store virale opslag – som har over 500.000 visninger, og masser af kommentarer
Alt dette”konkurrer” om top placering på startsiden, og det er Facebook algoritmen som er den hårde dommer.
Så når du ikke forstår hvorfor dit opslag ikke bliver set – så er det fordi du ikke har lavet noget der var mere relevant end alle de andre herover. JA, det er hårdt at kæmpe om den plads – og derfor er det også så vigtigt at du prioritere godt content for dem som kikker med, og ikke godt content for dig og din virksomhed.
Kan jeg tvinge det ud, så det får flere visninger?
Ja det kan du godt – men så bliver det ikke organisk trafik, men derimod betalt. Hvis du vil have indhold ud som Facebook algoritmen har dømt dårligt, så må du betale dig fra det. Men spørgsmålet er, om du tror dit opslag som ikke har mange visninger, klare sig bedre bare fordi folk nu bliver tvunget til at se på det?
Organisk trafik – Facebook algoritmen bestemmer hvor mange der ser dit opslag
Betalt trafik – Dit budget bestemmer hvor mange der ser dit opslag