Du skal ikke sælge. Du skal inspirere!

Der er efterhånden mange meninger og teorier om hvordan vi markedsføre og/eller brander produkter, så vi bedst muligt opnår et godt resultat. Så lad mig ærligt sige fra start, der er chance for du bliver uenig i det du kommer til at læse! Jeg vil ikke påstå min mening er den eneste rigtig, men det er den som jeg tror på, og håber på snart at få lov at praktisere (søger job i øjeblikket).

Det rette perspektiv

Markedsføring og branding handler i sidste ende om salg… Det er her pengene kommer ind, som betaler den løn som vi har brug for. Derfor er det selvfølgelig også logisk at kikke på det produkt som nu en gang skaffer os de penge som der er brug for, for det er trods alt også det som kunderne køber. Dog vil jeg mene at man på den måde anskuer problemstilling helt forkert an. Frem for at se det fra virksomhedens perspektiv, så anskue det i stedet fra kundens. Det er de færreste der faktiske køber produkter bare for at købe, men derimod køber fordi det er noget som inspirere os. Det er produkter vi føler passer til vores identitet, hvilket når man tænker over det, lyder ret fjollet? Et produkt kan vel ikke matche vores identitet bedre end et andet? Det kan det selvfølgelig, men i mange tilfælde er det virksomhedens identitet som står bag produktet der har haft indflydelse på hvordan vi opfatter produktet, og derved også vurdere hvorvidt om det matcher vores egen tidentitet. Hvis virksomhedens identitet/brand matcher noget vi kan nikke genkende til, og inspirer os til noget vi ønsker, smitter det automatisk af på de produkter som kommer fra den virksomhed. Den triste sandhed er, at næsten uanset hvilket produkt, service eller anden ydelse vi tilbyder, er der også andre der gør det, og måske endda bedre og billigere. Det er hårdt at kæmpe med den realitet, og når vi gør det, bliver der skruet op for slagsargumenterne. “Dette er den hurtigste!”, “Dette er den billigste!”, “Her får du mest for pengene” osv. Det er den logiske måde at overbevise kunderne til, hvorfor de skal købe netop vores produkt, og ikke konkurrentens. Vi kender det alle sammen, og har med garanti også en gang i vores liv ladet en sælger med netop de argumenter overtale os til at købe produktet. Sandheden er at det er desværre en manipulerende måde at overtale vores rationelle tankegang til at tro på hvad der bliver sagt (uanset om det er sandheden eller ej), så vi kan føle os lokket, presset eller påduttet et køb på baggrund af hvad sælgeren siger. Sælgerens ord kan også høres i mange reklamer, særligt i bil branchen har det længe været anvendt.

Vi lader os inspirere af det, som matcher noget i vores egen identitet

Men slagsargumenter og manipulation er midlertidigt, mens inspiration er langvarigt. Med inspiration mener jeg ikke den lækre storytelling som kaster kunden ind i et eventyrs scenarie, hvori produktet passer perfekt ind, og former rammen for den perfekte tilværelse. At inspirer handler om at virksomheden bag ved skal have et inspirerende brand/et formål/værdier/identitet, som folk lader sig drage til. Ikke fordi deres produkter er fantastiske, men fordi brandet i sig selv inspirer til noget dybt i os som mennesker. “Just do it”, inspirere os til at gå ud og dyrke vores sport, og ikke lade de mange dårlige undskyldninger få lov at dominere. Det har reelt intet med deres produkt at gøre, men kunder lader sig inspirere af brandet, fordi det repræsentere noget i dem de enten er, eller vært fald ønsker at være. Selvfølgelig skal dit produkt også have lov at blive introduceret til verden og være i fokus, men lav først noget som inderligt inspirer mennesker. Det er ved dette brand/denne virksomhed vi føler os godt tilpas, og det er her vi køber vores produkter, selvom vi kan få det billigere og måske bedre andre steder.

Gammel viden på en ny tallerken

Dette er ikke nødvendigvis ny viden for ret mange, men derfor er det stadig vigtig viden! I en verden hvor pengen bare er afgørende for virksomheder på alle måder, kan en hverdag let bliver domineret at hurtigt og kortvarrige beslutninger, hvor salg af produktet kommer i fokus. Men at skabe noget som inspirer folk, er en langsigtet strategi der ikke nødvendigvis giver penge på bundlinjen med det samme, men det er det som over mange år kan sikre en virksomhed en stærk position. Inspirer dine kunder, ja også gerne dine kollegaer, frem for at være den aggressive sælger, som ingen rigtig er glade for. Sælgere tror jeg stadig har deres plads i samfundet, men hellere have sælgere som kan være med til at fortælle om en inspirerende virksomhed med værdier/slogan/historie man lader sig tiltrække af, frem for den irriterende sælger der får solgt noget til os vi virkelig ikke havde behov for…. Tænk i lange baner, selv i de svære tider. Skab noget som inspirere folk, så vil produktet næste sælge sig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *