Hvad er Branding?

Kort sagt – hvad er Branding?

Et brand et det vi kalder virksomhedens identitet, og branding er den bevidste strategiske handling vi gør for at styrke det brand.

 

Vores identitet

Som mennesker har vi alle en identitet, og alt efter om du spørger os selv, vores bedste ven, eller en kollega, kan svaret variere. Det er stadig det samme menneske vi snakker om, men opfattelserne kan være forskellige fordi vi bliver set i forskellige kontekst. Hvis vi fandt ud af at det indtryk folk har af vores identitet ikke matcher med det vi helst ser os selv som, kan vi vælge at ignorere det og lade som ingenting, eller vi kan strategisk begynde at ændre på vores opførsel. Når vi snakker om en virksomhed og dens identitet, så kaldes denne strategiske handling for branding.

 

Virksomhedens identitet

Virksomhedens identitet kan dømmes og måles ud fra flere forskellige perspektiver, alt efter hvad det er man ønsker at blive bedre til. Identiteten kan måles indefra selve virksomheden, så som hvad siger leder om virksomheden, eller hvad siger de ansatte. Hvad svare folk når man spørge “hvad syntes du om virksomheden?”. En identitet er bundet op på følelser, derfor ikke produkter, så for at finde en identitet skal man spørge mennesker om følelsen de har for virksomheden. Det kan også måles blandt kunder, potentielle kunder, markedet generelt, leverandører, ja endda konkurrenter hvis det er relevant viden for ens efterfølgende handlinger, og såfremt man mener man også kan få et brugbart svar fra dem. På baggrund af de svar, kan man planlægge en strategi for hvordan denne mening om virksomheden kan blive ændret, og dette kaldes for branding.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *