Hvorfor eksistere din virksomhed?

 

 

Hvorfor have en virksomhed i første gang? Hvorfor bruge så meget tid og penge på at få det hele til at kører? Hvad handler alt markedsføring og branding egentlig om? Alt sammen nøjagtig det samme, nemlig PROFIT! Ja da, ingen hemmelighed at alt i sidste ende sker for at tjene flere penge, uanset hvordan formuleringen lyder. Det en lidt trist sandhed, når man elsker meningsfulde reklamer, kreative promotion events, eller det flotte budskab som nogle virksomheder kører med, men det er desværre en sandhed man skal leve med. Men hold nu fast, denne skrivelse handler om langt mere, så læs du bare videre 😉

 

Just buy it

Men ja, det vil så sige at Dove’s brand omkring at elske naturlig skønhed, handler om at tjene penge. Når Nike bruger deres motiverende “just do it” kunne vi lige så godt sige “just buy it” for det handler om at tjene penge. Det handler om at få mennesker til at have en højere præference for netop det mærke, produkt, eller virksomhed, så vi vælger dem over en konkurrent. Det er stadig værdier vi kan bruge og tage til os men…. det handler om profit.

 

Målet er profit

Problemet i denne sandhed er, at når man anskuer dette som virksomhed, er ligningen ret simple. Målet er profit, varen er det som konkret skaber denne profit, og marketing er midlet som derfor bør handle om produktet. Mange snakker derfor om i deres marketing hvor fantastisk produktet er, hvor innovativt og revolutionerende den er, og hvordan forbrugere derfor bare ikke kan leve uden. Dette er største delen af alle de reklamer vi ser omkring os, fordi som mennesker er det logisk at fremhæve det (produktet) som hjælper os med at opnå vores mål (profit).

 

Få et større perspektiv

Der er dog også andre måder at gøre dette på… At tage et skridt tilbage, for at få et større perspektiv og derved bedre forståelse, er også en god idé her. Vi som mennesker er sociale væsner, og selvom vi lever i en materialistisk verden, er det stadig ikke det som rigtig styrer os. Rigtig nok indenfor maslows behovspyramide, er det det 2. højeste stadie vi kan opnå, nemlig ego behovet som bliver forstærket i succes, anerkendelsen, og den generelle dyrkelse af egoet, som nemmest opnås gennem de “rigtige” materiale genstande. Vi dyrker også de mennesker som har dette, dem som vi ser i Hollywood der ejer alt hvad man kan drømme om, og forståer rent ud sagt at fremhæve egoet. Men det er stadig ikke det højest stadie, på den pyramide…

 

Der hvor vi finder en større mening med os selv

Det højeste stadie er selvrealisering, eller som jeg egentlig altid har forstået det som, der hvor vi finder en større mening med os selv, og det vi fortager os. På dette stadie udvikler vi os som mennesker, og det er også dem som er på dette stadie som vi ser op til. Uanset hvilket stadie vi selv har gang i, er vi virkelig fascineret af dem som ser denne større helhed, har fundet en mening, har noget som driver dem. De som har en passion, de som virkelig har set verden omkring sig, og fundet det som driver dem. Dette er et folk som Martin Luther King, som talte om hans drøm. Hans passion, hans mening, hans drøm som han kæmpede for, som inspirerede mennesker til at gøre det samme. Folk som ønskede det samme, som ville have denne samme passion, ja og selvfølgelig det retfærdige i denne sag. Det jeg forsøger at fremhæve er dog ikke den specifikke sag, men virkemidlet for os som mennesker. Selvom vi kender mange af dem som er rigere, har pengene og dyrker ego behovet, så er det sjældent dem som rigtig inspirere os, eller ligefrem bliver husket på baggrund af kun det. Når pengene er væk, er de så stadig spændende? De mennesker vi husker mange år efter de er væk, er dem som har givet mening til deres tilværelse, og haft en passion for noget som de har elsker og ville kæmpe for, og ja måske ligefrem dø for.

 

En dybere psykisk betydning for vores væsen og måden vi ser os selv på

Vi kan også bruge et andet eksempel som ikke er nær så historisk men noget som mange af os sikker har prøvet. Et mennesket som fortælle at de hele tiden går i Fitness, og de bare kan lide at svede og få en lækker krop, kan ofte kede os. Men et menneske der fortæller om hvordan de ønsker at få energi til at leve deres liv, og mærke succes ved pludselig at kunne de ting de ellers aldrig har troet de kunne, er ofte langt mere motiverende end.. Se lige mit sixpac… Vi ønsker at komme der til hvor vi har en mening med vores handlinger, som har en dybere psykisk betydning for vores væsen og måden vi ser os selv på. En passion som driver alt vi gør, hvilket også er grunden til vi lader os tiltale af dem som netop har opnået dette. Af samme grund er spørgsmålet “hvad er meningen med livet” nok også ret populært, da det må være toppen af slevrealisering på behovspyramiden, men det vil jeg dog ikke tillade mig at besvare 🙂

 

Hvorfor skulle det være anderledes for virksomheder?

Hvad har alt det her med marketing og branding af gøre? Jo bedre man forstår hvad der driver mennesker, jo bedre kan man tilpasse sin markedsføring til dem. Mennesker er mest af alt fascineret og følger dem som har en mening, og en passion. Hvorfor skulle det være anderledes for virksomheder? Virksomheder som har et formål, har en passion med deres eksistens, er dem som kan flytte folk. Lyder det langt ude? Apple med sloganet “think different”, et brand populært i hele verden. De forstår at give en højere mening, at vise deres passion for at tænke anderledes, komme op med de nye idéer, som i bund og grund ikke er ret meget anderledes end hvad andre virksomheder sælger. Bortset fra de andre virksomheder sælger produkter, mens Apple sælger en vision..! Ja, det handler stadig om profit, men i stedet for at se kun på produktet og målet, kan man anskue det hele fra et større perspektiv, og give ens virksomhed en mening med dens eksistens.

 

Vi som forbrugere kan lide virksomheder, som har en mening

Dette er også grundlaget for, hvorfor velgørenhed er blevet så populært. I bund og grund giver det ingen mening at en virksomhed smider penge efter at hjælpe dyr, børn i nød, eller ulykke områder. Det er penge lige ud af vinduet, hvilket ikke hjælper på målet, nemlig profit. Men de gør det, fordi vi som forbrugere kan lide virksomheder, som har en mening, og ikke bare er der for at tjene penge. Her det vigtig at tilføje at ens virksomhed og det man støtter gerne skal hænge sammen med hvad man fortager sig, for ellers kan de få en direkte modsat virkning. Et olie selskab der valgte at give penge til at hjælpe de dyr som bliver præget af den globale opvarmning, vil nok modtage væsentlig mere modstand end goodwill for sådan en handling….

 

Det er vigtigt ikke altid at have profitten for øje

Hvis du syntes dette her lyder som noget du har hørt om før, er det helt fint, for det er utrolig vigtigt at vide hvis man arbejde med marketing og branding. Meget af det ved jeg at Simon Sinek også fortæller om, i hans golden circle, og hvis du ikke ved hvem han er, så gør dig selv en kæmpe tjeneste og klik her. Han er fantastisk spændende at hører, og ja, en af de mennesker som forstår at have en passion og et drive der trækker andre mennesker til sig. Et andet fænomen der er blevet meget populært i de senest par års tid, er Purpose Marketing hvor det netop handler om at have en sag (velgørenhed) som skal drive virksomheden, uden at tænke profit ind i det. Alt dette fører til popularitet, eller ligefrem brand loyalitet, som derved i sidste ende igen giver profit. Men det er vigtigt ikke altid at have profitten for øje, fordi det desværre kan begrænse os fra fantastiske muligheder i at blive et stærkt brand.

 

Derfor bør roden i alt markedsføring og branding, være…

Igennem mine studier er jeg selvfølgelig støt på mange forskellige teoretikere, (som måske er nemt at se i sådan her en skrivelse) og nogen er selvfølgelig langt bedre end andre. Der hvor jeg har syntes det var spændende, var min overvejelse og forståelse for hvorfor det de sagde var rigtig, eller måske endda forkert. Jeg respektere altid andres faglighed indenfor faget, særligt fordi jeg ved jeg stadig har så meget at lærer. Jeg stiller mig dog gerne kritisk an for hvad jeg bliver introduceret for, og har mange overvejelser omkring de sociologiske og psykologiske faktorer der har påvirkning på dette. Hvis jeg ikke kan se sammenhængen med teorien/metoden og hvordan det påvirker mennesker på de planer, tager jeg sjældent andres viden til mig. Markedsføring og branding lyder for mange som noget kryptisk noget, hvor der i sidste ende kommer flotte reklamer ud. For mig er det alfa og omega, at det handler om mennesker. Uanset hvad vi laver, så kommunikere vi, interagere, fortæller og påvirker hinanden som mennesker, og derfor bør roden i alt markedsføring og branding, være forståelsen for de sociologiske og psykologiske aspekter i mennesker. Når vi forstår det, og hvad der driver os, så kan vi lave markedsføring og branding som bliver set af hele verden.

One thought on “Hvorfor eksistere din virksomhed?

  1. Spændene læsning , du forstår jeg hvorfor jeg var så respektere på lilleris, det var aldrig et spørgsmål om penge for mig, men det at hunden havde livskvalitet i hotellet og at deres ejer var tryk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *