Sådan skaffer du IKKE følgere på Facebook

Har du en restaurant, et malerfirma, et konsulent bureau, eller en helt anden virksomhed? Så har du måske taget beslutningen at I selvfølgelig også skal med på Facebook – det er alle andre trods alt. Men folk er ikke helt så tilbøjelig til at trykke “syntes godt om” som du måskede håbede. Så hvad gør du?

Måske har du gjort ligesom mange andre…

Lavet den berømte: “Like os på Facebook”

Og nu er mit råd så ret simpelt til dig – lad være!

Det lyder måske rigtig tarveligt, når nu du har fået lavet den poster som hænger hvor alle kan se den. Men du svarer ikke på det spørgsmål, som vi altid (måske ubevidst) stiller os selv.

 

 

What’s in it for me?!

Et ret simpelt spørgsmål, som der ikke bliver besvaret med “Like os på Facebook”.

Vi har for længst passeret det punkt hvor folk trykker “syntes godt om”, bare fordi et skilt siger det. Vores Facebook er allerede fyldt med mere indhold end vi kan nå at konsumere. Så hvorfor skal jeg fylde mit feed med noget fra dig?

Du må selvfølgelig gerne gøre opmærksom på at du er på Facebook. Folk der kommer i din butik, har jo allerede en interesse i din virksomhed, så det er fint at få dem med på din Facebook.

Men fortæl mig hvorfor – hvorfor skal jeg følge dig – hvad får JEG ud af det?

Hvis du deler tilbud hver uge, så skriv det!

Hvis du deler gode råd, så skriv det!

Hvis du deler inspirerende opslag, så skriv det!

Så nu står der istedet på din poster “Like vores Facebook side – så du ikke går glip af ugens gode tilbud”. Det giver allerede meget mere mening, at have sådan en poster hængende i din butik. Så giver du dine kunder en grund.

 

Og nu dumper jeg nogle potentielle bad news

Hvis du ikke kan svare på hvad folk får ud af at følge dig på Facebook – så skal du måske overveje hvad du laver på Facebook.

Hvis din side er meget inaktiv, eller du måske bare deler ligegyldigt indhold uden kontekst, så får folk ikke noget ud af at følge din side. Hvis de intet får du af det – så bliver det svært at lave den poster med med “like os på Facebook – fordi…”

Så hvis det er svært at komme op med grunden til, hvorfor folk skal like dig på Facebook – så bør du overveje at dele noget andet indhold på din side.

 

Så konklusionen er:

Sådan skaffer du ikke følgere, på din Facebook side: Hæng en poster med beskeden “like os på Facebook”, op i din butik.

Sådan skaffer du følgere, på din Facebook side: Hæng en poster hvor du selv har svaret på “Like os på Facebook – fordi….” op i din butik.

Sørg for at dit “fordi”, matcher dit indhold på din side. Hvis du lover dem tilbud, så giv dem det!

Fortæl mig ikke hvad jeg skal gøre, så som “like os på facebook”, men fortæl mig, HVORFOR?!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *