Hvad skal du poste idag på sociale medier?

Du sætter dig ned i stolen, slubre lidt til kaffen, putter fingerne på tastetaturet og tænker, “Hvad kan jeg lave der kan få mange likes idag?”

Puha, ja så har du allerede påtaget dig en sværd opgave.

Hvis der ikke er en sociale medie strategi, en content strategi, ja eller noget som helst andet, er det faktisk rigtigt svært at skabe resultater på sociale medier – og endnu svære at få geniale kreative idéer, til det næste fede opslag.

Uden strategi – hvordan ved vi så hvad målet er?

Likes?

Følgere?

Og hvad skal du så bruge dem til, når du endelig får dem?

Det er ikke sikkert i har valgt at få en strategi i din virksomhed for sociale medier, enten på grund af tid eller prioritering. MEN! Jeg skriver ikke for at pege fingre af dig. Jeg skriver for at give dig et nemt råd, så du kan få lettere ved at være kreativ på kommando.

Er du klar? Her er mit råd…

 

Hvad laver din kunde idag?

Frem for at tænke på opslaget i sig selv, så tænk på din modtager. Hvad laver din kunde idag? Hvilke problemer, glæder, mangler osv. har de idag? Og hvordan kan DU hjælpe?

Det lyder lettere sagt en gjort… Men det hjælper på kreativiteten 😉

Lad os sige du sælger have udstyr, planter og den slags, og dine kunder er almindelig forbrugere, aka du sælger btc. Du kunne fortælle om at I har muldmuld på tilbud. Men hvordan relatere det til din kunde?

Prøv at skab billedet af din kunde inde i dit hoved. Forstil dig i detaljer hvem din kunde er, og hvad personen laver – idag! (Nu arbejder vi med personaer)

Lad os kalde hende Lone. Tænk over hendes hverdag, hendes hjem, hendes familie… Prøv at lav hele billedet omkring Lone, og ikke kun hendes have. Det er fredag, og det bliver godt vejr i weekenden. Så hvad skriver du, der kan gavne Lone?

“5 sjove have projekter for hele familien”

“Sådan kan du grille i tropen – i din egen have”

“Vejret bliver dejligt i weekenden! Dette bør du få klaret i haven, mens solen skinder”

 

Det handlede slet ikke om salg af muldjord!?

Nej, det handler ikke om at sælge i dit kreative opslag. Men.. Du laver et opslag som Lone kan bruge. Og når Lone kan bruge dit opslag til noget, så kikker hun på det. Hun bladre sit Facebook feed igennem, og lander over dit opslag – og stopper! Hun trykker “læs mere” og får glæde af dit opslag.

Det der sker når Lone sidder og kikker på dit opslag, og trykker “læs mere”, samt bladre de vedhæftede billeder igennem, er at Facebook algoritmen kan se dit opslag er relevant. Hun behøver ikke engang trykke like – Facebook analysere det hele. Nu ved Facebook, at dit opslag er godt! Det er værd at dele ud til flere uden at det koster dig noget. Derved får du bedre organisk reach.

Men nu fik du jo ikke solgt dit muldjord! og der er jo på tilbud!

Du må selvfølgelig gerne skrive dit tilbud ind i dit opslag. Men lad det ikke være det domminerende i opslaget. Lone læser det ikke på grund af dit muldjord. Hun læser dit opslag – fordi det er skrevet til hende. Det er brugbart for hende!

Ved at tænke på din kunde først, frem for bare produkter og tilbud, er der langt større chance for dine opslag klare sig godt. En ekstra bonus – måske kikker Lone på din side igen i næste uge, for at se om du har mere at dele. Måske deler Lone endda dine råd med hendes veninde.

Med mindre dit muldjord var lige så billigt, som til et black friday i USA, så deler hun nok næppe dit gode tilbud.

Tænk på kunden først – så er det ofte nemmere at lave de gode opslag. 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *