Small Data – Anmeldelse

Denne bog står i stor kontrast, til meget af hvad man ellers kan læse sig frem til. Det vi ofte læser om, er hvordan man bruger Big Data, til at finde svarende. Ved hjælp  at tal og statistik, dømmes næste træk i udviklingen fremad, hvilket ikke kun er gældende i branding og marketing verdenen.

SPOILER! Martin Linstrøm gør det modsatte… Han bruger ikke Big Data, han bruger Small Data.

 

What the fuss is about – hvad handler den om!

Small Data er skrevet af branding guruen Martin Lindstrøm. I bogen fortæller han konkret om, hvordan han har adresseret store virksomheders problematikker. Hans teknik er den samme, uanset hvilket land, målgruppe eller virksomhed som han arbejder med. Han kikker på mennesker. Studere dem på alle måder, for at finde frem til det, som tallende ikke viser.

I alt vores Big Data, kan vi analysere frem til et symptom, men Martin finder i Small Data frem til årsagen. Han var med til at vende fremtiden for LEGO, da de for alvor var ved at gå ned med næbet. Alt deres Big Data pegede i en anden retning, men han så noget helt andet. Han fortæller med navns nævnelse, om mange andre kæmpe virksomheder/brands som vi kender, og hvordan han gjorde en stor forskel med sine metoder.

Som en listig Sherlock Holmes, kikker han på selv de mindste detaljer. Han besøger kunderne i deres hjem, hører om deres liv og hverdag. Han studere dem så grundigt han kan. Ud fra den Small Data han samler, kommer han frem til revolutionerende og succesfulde konklusioner.

 

Nu bliver det lidt underligt – men hold ud!

Her er hans metode… Han studere folk når de børste tænder, når de tager sko på, han tjekker skabe og placering af natborde. Han undersøge hvor mange spejle der er i dit hjem, og om du bruger en knald rød læbestift.  Han kikker på hvor hurtigt en bildør lukkes, og har fokus på hvornår tempoet er højt, og hvornår der er ro.

Det er alt den viden som han bruger, for at analysere sig frem til et svar. Men han ved ikke fra start, hvilken data han egentlig har brug for – og derfor forsøger han at indsamle stort set alt!

Han følger med folk rundt i deres hverdag. Også på de tidspunkter, hvor man nok helst ville være foruden. Han har besøgt børn på deres værelse, for at hører om hvad de er stole af, og glade for.

Han lever af at være en stalker – som folk selv har lukket ind! 🙂

 

Fra Small Data, til succesfuld branding

Når han har samlet en masse Small Data, har han et stort puslespil. Ikke alle brikker hører sammen, og ikke alt er relevant. Men pludselig får han sat noget sammen der giver mening. Han finder frem til, hvad forbrugeren mangler!

Big Data fortæller os en masse om, hvordan tingene så ud igår, og hvordan de ser ud idag. Men Small Data fortæller noget om drømme, ønsker og visioner. Det er dem som bliver støbeskeen, for de succesfulde branding strategier.

Ved at undersøge børns legetøj i mellemøsten, fandt han frem til en frygt for ild. Dette resulterede i et shoppingcenter, med et stort tema i vand, som endte med at blive utrolig besøgt. 

Ved at undersøge hverdagen i Kina, fandt han frem til at luksus for dem, ikke var det samme som os i Skandinavien. Vi fortrækker langsomme måltider, elegante rolige bevægelser, men det gjorde de ikke. Det skulle være hurtigt! og dette resulterede i langt mere succesfulde kinesiske producerede biler, som også blev solgt i Kina.

 

Derfor bliver man ved med at læse

Hans historier er stort set endeløse, og de er utrolig fascinerende. På samme måde som han har siddet og undret sig, får man selv lov at gruble og undre sig. Hvad mon man kan bruge alt det Small Data til? 

Betagende beskriver han, hvordan han kommer op med sine idéer. Han fortæller det på en utrolig god måde, hvor man bliver inspireret, og ender med at føle sig som Watson der assistere Sherlock Holmes i sin efterforskning.

På alle måder har jeg nydt at læse den – og jeg vil klart anbefale den til andre! Den har for mig både været faglig relevant, men også utrolig spændende, fordi den netop udvider ens kulturelle horisont.

 

Du bør læse den hvis du:

  • Interessere dig for branding! Så er det af så mange grunde et must
  • Interessere dig for Marketing – der er masser af god læring for en markedsføringsansvarlig
  • Interessere dig for andre kulturer, og hvordan deres hverdag ser ud
  • Arbejder med Big Data – jeg siger bestemt ikke du skal holde op med at arbejde med det, men håber du vil udvide din horisont, til at Small Data også har en vigtigt rolle.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *