Start with WHY – Anmeldelse

Det er ren biologi, men det taler direkte til hjertet! (eller faktisk limbic hjernen)

Start with WHY er skrevet af Simon Sinek, og handler om hvordan gode ledere inspirere mennesker. Han bruger eksempler der både går tilbage i historien, samt ganske nyt, så både Martin Luther King og Steve Jobs er nævnt adskillelige gange i bogen. I bogen præsentere han sin model The Golden Circle, som han præsenterede i en TED-Talk første gang for ca. 10 år siden.

 

Hvorfor læse om ledelse?

Det er ikke mange sekunder man skal bruge her på min hjemmeside, for at finde frem til at branding og marketing er det som interessere mig. Så hvorfor noget om ledelse? Idéen om at lede folk har ikke været det som fik mig til at starte på bogen, men derimod interessen for hvordan man motivere og inspirer mennesker. I Marketing kan man nemt manipulere, skræmme og hurtigt overtale forbrugere til et nemt køb, men de kommer ikke nødvendigvis igen. Hvis vi derimod inspirer og motivere dem, kommer de igen og igen (loyale kunder), hvilket er en viden jeg kunne se fordel i, når man arbejder med marketing. Simon Sinek kommer selv fra Advertising branchen så hele hans egen rejse startede der, hvilket også har givet mig større tillid til at jeg kunne gavne fra hans viden og erfaring. Så jeg læste ikke omkring ledelse fordi jeg ville have viden om hvordan man leder folk, nej jeg læste det fordi jeg havde interesse i hvordan man kunne skabe et brand gennem det at inspirere og motivere folk, så man kunne være med i det lange løb.

 

 

The golden circle

Ja tak! Simpelt, overskueligt, vigtigt og samtidig svært at eksekvere. Jeg vil ikke bruge tiden på at forklare det omkring the golden circle, (fordi det gør Simon så fantastisk selv), men derimod hvad jeg har fået ud af den. Det virkede meget i starten lidt for godt til at være sandt, på trods af Simon levere en overbevisende flot slagstale for det. For hvis mennesker virkelig kunne motiveres ved bare at spørge WHY – hvorfor man gør som man gør, så ville flere vel nok have gjort det..? Men da det biologiske også blev trukket med ind over, blev det klart hvorfor dette simple værktøj var så stærkt, og hvorfor det samtidig ikke bliver andvendt af alle – det er nemlig ulogisk for vores rationelle tilgang (neocortex hjerne) og tænke med følelserne (limbic hjerne) først.

For mig som tænker Branding, kunne jeg se hvordan dette nemt også kunne bruges i branding. Ledelse og branding handler begge om, at give mennesker en lysten til at følge dig/købe dine produkter. Idéen om at lade ens passion være det som fik lov at skinne igennem gav mening for mig. Vi alle elsker at hører fra folk der har en brændende passion, og noget som de er klar til at kæmpe for. Et brand er blot en virksomheds identitet, og en virksomhed består også blot af mennesker. Så passionen fra et menneske kan være lige så inspirerende som passion fra et brand, fordi det er de samme knapper det spiller på, og budskabet giver fra menneske til menneske. Det var netop dette værktøj som jeg også indragede da jeg skrev om autentisk branding, fordi det handler om at finde ind til essensen af brandet’s identitet, altså den passion som driver virksomheden blandt ejeren, eller vært fald gjorde i starten. Det vil sige at i et branding perspektiv var The Golden Circle en rigtig god model af støtte sig op af, så man efterfølgende fik et klart budskab igennem, uanset hvilken marketing metode vi bruger. Der hvor det blev en udfordring, var at finde frem til WHY. Det er ikke noget som bør eller kan skabes udefra, det er noget som skal findes i hjertet af virksomheden, altså blandt den oprindelige ejer/leder. Derfor ikke sagt, at man ikke gerne må få lidt hjælp undervejs. Så for mig var det meget gavnligt at lærer fra Start With WHY, fordi jeg kan se det som en god branding metode, som sikre at man hele tiden har en klar og italesat vision, der kan udforme virksomhedens brand.

 

Andmeldeles

Min klare anbefaling til alle der har den mindste interesse for sociologi, kommunikation, ledelse og tildels endda branding, så er dette et must read! Det kræver man lige kan engelsk, men niveauet er ikke svært, og kræver ikke nødvendigvis kendskab til fagord eller noget. Den er inspirerende at læse, og selvom det er faglig viden, kan smil nemt fremkomme undervejs. Fantastisk spænende bog, og hvis man ikke har lysten til at læse den, så er der allerede store mængder af gode videoer med Simon Sinek rundt på nettet. Så Start with WHY, og dens fortælling om konceptet i The Golden Circle, er noget jeg klart vil andbefale.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *