Skab værdi for dine kunder

Værdi for hvem?

Har du hørt denne sætning før; “skab værdi for dine kunder”, det har du nok. Det er ikke nyt, men alligevel fremmed for mange som ikke roder med marketing i hverdagen. Nogen vil sige at det handler om at udtrykke din USP, men det er jo ikke alle som lige kender sin egen USP. Mange tænker desværre stadig at denne omtalte værdi for kunden handler om pris, service, og de bedste produkter, men det er så langt fra en hel sandhed. Der er langt mere værdi end det, og det er en kunst at formidle det, så det gavner kunderne. At skabe værdi for kunderne på denne måde, hedder content marketing. Og bare så vi er helt på det rene, så er værdi ikke når en virksomhed fortæller sine kunder om, hvor fantastisk virksomheden er… Vært fald ikke for dette emne.

 

Vi snakker om Content Marketing

Det første som er vigtigt at huske på, er at denne værdi ikke nødvendigvis kommer til at have noget direkte med virksomheden af gøre. “Jamen så er der jo ingen penge i det, hvis det ikke handler om mig!”, rolig nu, det kommer på den lange bane. Det som man skal huske er, at det at skabe værdi er en langsigtet investering, så det bør ikke måles med hvor meget omsætning man får sammenlignet med en sælger. En sælger skaber profit idag, mens det at skabe værdi først skaber salg måske om et år eller mere, men til gengæld skaber det noget som selv de bedste sælgere kan have svært ved. Loyalitet. Hvis du formår at finde den værdi som dine kunder vil have gavn af, og være formidleren til dette, er sandsynligheden for at kunderne vælger dig over konkurrenterne rigtig stor! Ved at give værdi ud, hjælpe kunden, pleje forholdet, så vælger vi som mennesker ofte at handle ved dem som har ydet og givet den hjælp som vi har haft brug for. Loyalitet skabes sjældent på baggrund af popularitet (den slags kan gå over), men derimod gerne til dem som har hjulpet os da vi havde brug for det.

 

Helt kort – værdien skabes ved…

At du sætter dig selv og din virksomhed lidt til side, og sætter dig ind i din kundens sted. Find frem til hvordan du kan hjælpe dem, måske endda uden at nævne dig selv eller dine produkter. Hvis det hele lyder som en dårlig investering, og lidt for pop-smart til at virke realistisk, vil jeg gerne slutte dette blodindlæg af, med at henvise til nogle eksempler.

 

The Furrow – John Deere (det måske ældste eksempel på content marketing)

Wendy’s (værdien er humor – søg på Twitter)

Nike Support (en hurtigt en nem support linje gennem Twitter)

Red Bull Danmark (kik på Instagram, #givervinger – produktet er ikke nævnt)

Thomas Bigum (han sælger kursuser, men deler alligevel ud af gratis marketing tips)

Lakserytteren (han er snap-konge så kik med der – prøv at spørg dig selv hvad han egentlig sælger?)

River pools (et hands-on fantastisk eksempel på hvordan man kan hjælpe sine kunder)

Alle YouTube’er og Bloggere (ja, sørme også mig), prøv lige tænk over hvad det er der bliver delt ud af hele tiden?! Værdi! og masser af det.

Google hvis du vil se flere fede eksempler. Der er der ude, og der er mange af dem 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *