Project description:
Er du miljøskadet i din kommunikation?
Så taler du måske hen over hovedet på andre.
Vi gør det jo ikke med vilje, men fordi det bliver helt naturligt for os.
Fagord, indforståede viden, begreber, som kommer fra vores faglighed, bliver hurtigt en del af vores naturlige sprog. Mellem kollegaerne og os selv er det jo helt fint, fordi det hjælper kommunikationen hurtigt videre.
Når vi skal tale til vores netværk, er det langt fra sikkert de har det samme faglige ordforråd, og uden at have intentionen om det, kan vi komme til at tale hen over hovedet på det.
Det er der ingen der får gavn af.
Så prøv at være opmærksom på hvilke ord du bruger, også når du deler viden digitalt. Derved får flere gavn af dit indhold og dit budskab.
Når vi selv oplever at andre bruger ord og begreber vi ikke forstår, er det langt fra os alle der kan mande sig op til at sige; “jeg ved ikke hvad det ord betyder”.
Ingen har jo lyst til at være den “dumme”.
Men du er bestemt ikke dum ved at spørger, du gør alle en tjeneste. Og omvendt set, kan taleren derved lære at tilpasse sig, så man ikke sætter nogen i situationen, hvor de ikke forstår hvad der bliver sagt.
Har du selv oplevet, ikke at forstå hvad andre siger?
Hvordan reagerer du typisk på det? Ærligt?
Se det originale opslag på LinkedIn her