Drop salgstalen! Start med at hjælpe dine kunder

Det er efterhånden ingen nyhed, at en af de bedste måder at sikre kunder i lang tid, er ved at skabe en stærk relation. Men relationer tager tid.. (og hvordan skaber man sådan en relation til mange?)

Relationer bygger tillid, og med tillid får man ikke bare loyale kunder, men også kunder som glædeligt anbefaler virksomheden til andre. FEDT! Men den slags bliver ikke bare skabt på en dag, og slet ikke på en salgstale.

En af de bedste måder idag at skabe relationer til kunder, er ved at hjælpe dem. Dette kan blandt andet komme til udtryk, ved at tage sig tiden til at svare på folks spørgsmål på sociale medier, og være klar til at håndtere deres problemer med fantastisk service.

Men vi kan også hjælpe dem før de spørger.

Før problemet i sig selv opstår – eller hvert fald før kunden er klar over der er et problem/mangel.

 

Hjælp idag – få en kunde imorgen

Der er mange måder hvorpå man kan hjælpe sine kunder fremadrettet. Dette kan eks. være

  • Gode råd til når man skal vælge X produkt (og vær oprigtig!)
  • Videoer med smarte tricks til produkterne (gode råd til at optimere brugen af produktet)
  • Inspiration som giver lyst til mere i hverdagen (eks. løbeudstyr – skrivelse om hvordan motion virker mod stress)
  • Værdifulde “how-to” (eks madprodukt – lækre opskrifter)
  • Brugbar viden som gør os klogerer (facts og uddannelses materiale som gavner læseren – særligt brugt til btb)

Listen kan faktisk blive ved, alt efter ens branche og målgruppe.

Måske har du lugtet lunten?

Har du?

Det handler alt sammen om Content Marketing.

Content Marketing handler på mange måder om, at hjælpe dine kunder, før de selv spørger efter hjælp. Og grunden er simple; man opbygger en relation til sinde kunder. Vi har mere tillid til dem som gentagende gange har hjulpet os, og vi husker også virksomheden over tid – dette er på mange måder også en god strategi for brand awareness.

Men det tager tid.

Lang tid!

Du skal anskue det som et maraton, og ikke et sprintløb. For selv når du tror du er færdig. Så forsæt. Regn med mindst 9 måneder, før du begynder at mærke de ønskede resultater. Og selv efter det, så bliv endelig ved.

Kunderne kommer kun hvis du har arbejdet for det.

Der skal leveres hjælp ofte og kontinuerligt.

Men i sidste ende, er den en god investering i ens langsigtede strategi. Relationer til kunder, er på mange måder vejen frem i en verden hvor næsten alle brancher er røde. Der er sikkert mange andre der gør det samme som dig (fra forbrugerens syn), men du vil skille dig ud hvis du er den der vælger at hjælpe kunderne – også selv hvis de handler ved konkurrenten.

 

En ekstra bonus

Selv uden at være en ekspert i AdWords, kan dette faktisk hjælpe din SEO. Godt content skaber trafik og lange besøgstider. Uanset om dette er på sociale medier eller dit website, betyder dette et boost for din SEO og/eller algoritme. Så lav content der hjælper folk – det gavner både på den sociale faktorer i form af relationer, samt SEO uanset medie. Og husk at få det spredt ud, hvor kunderne er!

Godt content fortjener at blive læst 😉

God arbejdslyst