Project description:
Kender du udtrykket ”lort løber nedad”?
Jeg stødte selv først på det, da jeg skulle have forklaret effekten af dårlig ledelse – det bøvl, dårlig karma, negativitet der er i toppen, smitter af på alle, hele vejen ”ned” til den enkelte medarbejder.
Jeg har altid set en kæmpe parallel mellem det udtryk, og hvordan vi tænker på vores markedsføring
For der løber lort godt nok også nedad!
Og når først den triller, kan det kun stoppes, der hvor det startede
Okay slut med metaforerne, lad os tage fat!
Fortrækker du at læse eller lytte?
Hvis du helst vil lytte og se, scroll ned i bunden, hvor indholdet er som video format.
Ellers, så færtsæt du bare 🙂
I markedsføring er der en utrolig udbredt misforståelse om, at du skal bare lære de rigtige kompetence, og rigtige redskaber – så skal det nok gå.
Men hvis det var rigtigt, ville alle selvstændige marketing og salgs folk jo aldrig mangle kunder (og det kan jeg hilse og sige, ikke er sandt).
At styrke dine markedsføringskompetencer påvirker typisk kun ét primært stadie i kunderejsen, som afgør om de ender med at købe din ydelse. Men på andre stadier i kunderejsen, er det nogle helt andre afgørende elementer som bestemmer om du får salget i sidste ende.
Du kan anskue kunderejsen, som en checkliste for, hvornår du sabotere dit eget salg – ikke for at tværer salt i såret, men for bevidst at kunne pinpoint der hvor problemet er, og hvad du derfor skal gøre anderledes.
Det vil sige: Svaret på hvorfor du ikke får de kunder du vil have, er i din kunderejse
Ved at forstå hvor i kunderejsen det går galt, kan du også finde ud af hvad du skal gøre for at ændre det.
Prøv at test dig selv – hvor i kunderejsen går det galt:
1: Eksekveret plan
Har du en plan, og HANDLER du på den? Planen er intet værd, hvis det bare er noget du tænker, drømmer eller forstiller dig. Så tager du handling, og gør noget aktivt? Hvis ikke, så er det en god idé enten selv, eller finde nogen til, at få sparket motivationen ind i dig. Hvis du tager handling – er dit problem ikke her 😊
2: Synlighed
3: Målgruppen
4: Interesse
5: Kontakt
Får du de kundemøder du skal have, taler du med dem og har kontakten – men alligevel køber de ikke? Det er et utrolig frustrerende stadie. Hvis du har det problem, tyder det på din potentielle kunde sikkert undersøger andre muligheder ved dine konkurrenter, hvor de fornemmer et bedre match end ved dig. De søger en som matchende deres værdi værdier, har det rette speciale, forstår dem på en bedre måde, og derfor er de tøvende ved dig. Hvis det er problemet, bør du læse denne artikel.
6: Salg
Her kommer du til, hvis du har gjort alt det andet forarbejde, og stadig forstå at tale ind til de konkrete resultater du levere. Det er den forskel du skaber for kunden, de investerer penge i – og er du på dette stadie, så får du lige en digital highfive!
De fleste der driver en forretning, slår knude på sig selv, når det kommer til at italesætte resultater, og hvad der er unikt ved dem. Netop det med resultater er svært, fordi… Hvad er det?
De resultater du levere, er grunden til hvorfor kunden er klar til at tage sine hårdt tjente penge op af lommen, og give dem til dig. De tror på, der er en konkret forskel du kan udrette for dem, og hjælper dem i mål med.
Alt for mange falder i fælden, hvor de begynder at beskrive en masse metoder og teknikker, når de laver deres markedsføring – og det er en fejl.
Kunden investerer ikke i samtaler – de investerer i mindre fravær
Kunden investerer ikke i rapporter – de investerer i fejl reducering
Kunden investerer ikke i workshops – de investerer i flere kunder
Kan du se forskellen?
Og netop det her, fører os tilbage til den trillende lort fra toppen…
Hvis du ikke har styr på hvilke resultater du levere, og hvordan du er anderledes i markedet, så breder det sig til resten af din kunderejse. Og så bliver salg utrolig hårdt, svært og meget tilfældigt.
Gør dig selv en kæmpe tjeneste og find et tydeligt svar på:
Hvilken værdi, skaber du for hvem
Og skal du lige score op for blusset, så tilføjer du:
Og hvorfor er du anderledes?
Jeg håber ikke du sidder helt overvældet nu, tværtimod håber jeg du har mulighed for at se din markedsføring i et helikopterperspektiv. Se hvor du skal fokusere din energi, for at få flere kunder – og altså de kunder, du helst vil arbejde med!
Skulle du nu tænke, at det her, ville du gerne have hjælp til – så hjælper jeg dig selvfølgelig utrolig gerne 😊
Jeg tilbyder dig et B2B markedsføring forløb, hvor du tydeligt lære at italesætte din egen værdi, og skille dig ud fra dine konkurrenter, så du får kunder i din forretning.
Du får også hjælp, på de andre stadier du har læst om i denne mail. Alt fra Spark-i-røven support så du tager handling, til at få trænet de markedsføringskompetencer du mangler.
Du kan få en indsigt i hele forløbet her.
Du behøver ikke besluttet dig med det samme. Du er velkommen til at booke en gratis og uforpligtende ambitions samtale, hvor vi taler om dine mål for din forretning, og hvad der er unikt ved dig. Book den tid der passer dig, gennem linket nede i bunden af siden.