Sociale eller monolog medier?

Sociale medier er langt fra noget nyt når vi snakker markedsføring, men det kan godt være svært at definere hvad man som virksomhed egentlig skal der, og hvorfor man overhovedet skal være der i første omgang. Vi bliver nød til at gøre det klart fra start, at man som virksomhed ikke bliver rigere af at få flere like’s, og når den virkelighed så er blevet lagt på bordet, hvorfor så være der? Hvor kommer pengene egentlig ud hende, når nu man skal investere tid i både Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter, Linkedin, Pinterest, og alle de andre sociale medier som findes.

 

Hvis man ikke har content og formål til at være på FB så drop det

Det første man skal tage stilling til er, hvad ens formål er med at være på de sociale medier, og derefter hvilke man skal være på. Hvis ens formål er at bruge det mest som et produkt katalog så drop helt FB og brug Flickr, Pinterest, Instagram eller andet mere mere billede og visuelt fokuseret medie. Hvis det er ren business og man kun få gange skriver et blog indlæg som ens eneste content, så nøjes med LinkedIn. FB er det mest brugte sociale medie i Danmark, men der er hellere ikke noget så trist som at se en virksomheds FB side som der næsten aldrig er aktiv og ingen like’s har. Hvis man ikke har content og formål til at være på FB så drop det. Brug det rigtige medie som passer til dit formål.

 

Det skal være ens sociale platform, og ikke ens monolog platform

Men formål, hvad er det? I sidste ende er det forhåbentligt at tjene penge, med mindre man har en NGO så er det trods alt en anden sag. For mig er der et primært formål der altid bør gøre sig gældende når man arbejde på de sociale medier, nærmest uanset hvilken af dem man bruge. Det skal være ens sociale platform, og ikke ens monolog platform. Med det mener jeg, at mange virksomheder desværre bruger sociale medier til at dele en masse omkring deres produkter, content omkring dem selv, mig mig mig, efterfulgt af stilhed… Folk like’er, kommentere og interagere med det content man deler (vært fald hvis det er godt det man har lavet), og desværre er det langt fra ualmindeligt at kommentarer og spørgsmål bliver helt ignoreret fra virksomheden. Når sociale medier bliver brugt på den måde vil jeg mene man lige skal læse ordet SOCIAL igen, og få klargjort at det altså ikke hedder monolog. På ens hjemmeside, nyhedsbreve, reklamer, brochure, eller hvad man ellers deler ud, handler det hele om en envejs kommunikation, hvilket jo klart er nemmere som virksomhed, men det skaber bestemt ingen relation. Hvis man er på de sociale medier, så vær der for at dele godt content, og for at være sociale med kunderne, og interagere med dem når nu der er en nem mulighed for det der.

 

Vi handle med nogen vi kender og føler vi har en positiv relation til

“Men det tager tid, og nogen skal sidde og holde øje med det.” korrekt. Det er ikke gratis at have en til at tage sig af de sociale medier, og alt efter hvor aktiv ens side(r) skal være, kan det ende med at kræve en ansat enten som deltid eller ligefrem fuldtid tager sig af dette. Men hvor var det så pengene i det var hende? Pengene kommer i form af at det gang på gang er blevet bevidst at vi som mennesker, langt hellere vil handle med nogen vi kender og føler vi har en positiv relation til, frem en fremmede. Det ligger utrolig dybt i os at tillid bygges igennem en form for relation, og vi har meget nemmere ved at bruge penge ved nogen vi føler vi har tillid til, eller ligefrem syntes om, end en fremmede. Det er et emne der nemt sniger sig tæt ind på flere branding elementer, og hvordan vi som mennesker vælger en virksomhed over en anden. Godt content kan også bærer virksomheder succesfuldt igennem de sociale medier så folk føler de kan sætte en identitet på virksomheden, som de selv kan identificere sig med, og derved føler sig mere tryg ved netop den virksomhed over deres konkurrenter. Men jeg holder på at relation er det som kan skabe den langt mere loyale kunde over længere tid.

 

Følelsen af at blive hørt og set, og at nogen i den anden ende er klar til at hjælpe, er noget der påvirker os positivt.

Er du ikke helt overbevidst? Lad os sammenligne det med noget mere håndgribeligt. Hvis vi er i en detailhandel, kan servicen i butikken have en stor indflydelse på vores oplevelse. Det kan ske vi blot kommer til butikken, finder der vi skal have, går til kassen, køber og går igen, hvilket kan ofte være dejlig effektivt. Men hvis vi er blevet mødt med en venlig og hjælpsom service under vores køb, så kan det nemt efterlade et indtryk så man fremadrettet vil huske den butik frem for de andre. Servicen kan være alt fra et svar på et spørgsmål, til en hjælpende guide til hvad man søger efter, til ligefrem en mere meningsfyldt samtale. Uanset hvad kan det bestemt gøre indtryk på vores præference fremadrettet, hvis vi føler vi er blevet mødt med en god service. Vi er sociale, og derfor efterlader andre mennesker altid indtryk på os, i større eller mindre grad. Det samme gør sig også gældene på de sociale medier. Følelsen af at en virksomhed har gidet at svare på lige nøjagtig ens kommentar og spørgsmål, kan have stor betydning for relationen til den virksomhed. Følelsen af at blive hørt og set, og at nogen i den anden ende er klar til at hjælpe, er noget der påvirker os positivt. Vi har efterhånden levet med sociale medier længe nok til, at relationer både kan skabes og bibeholdes igennem dem, så selvom det ikke er det samme som en person der står overfor os, så er det blevet en både accepteret og værtsat kommunikations-platform mellem virksomheder og kunder.

 

 

Et sted hvor vi når hinanden som mennesker, og ikke et sted hvor organisationer kan fortælle endeløst om dem selv.

Så i korte træk, hvorfor skal vi bruge det som sociale medier og ikke monolog medier? Sociale medier er perfekte til at skabe en relation gennem dialog. Forbrugere fortrækkere altid virksomheder som man har en positiv relation til, frem for en de ikke kender. Relation skaber tillid, og tillid skaber loyalitet, så det vil være helt naturligt at vælge den virksomhed man føler man allerede kender godt. Monolog kommunikation bruges så mange andre steder, og det må også gerne være sådan, men brug de sociale medier som et sted hvor man er social med kunderne. Et sted hvor vi når hinanden som mennesker, og ikke et sted hvor organisationer kan fortælle endeløst om dem selv. Brug de SOCIALE medier til at skabe en bedre relation til dine kunder, forhåbentlig derved også et bedre brand, og i sidste ende flere salg for din virksomhed.

 

Hvis du syntes dette var værdigful læsning for dig, men egentlig gerne vil vide mere i detaljer hvor den relation skal opbygges, vil jeg anbefale dig at kikke Thomas Bigums model som du kan finde her. Den giver et godt udgangspunkt til en sociale medie strategi, samt en klar idé hvor man skaber relation med sine kunder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *